הפרעות קשב וריכוז | ריטלין | ליקויי למידה


 

 

הפרעות קשב וריכוז בקרב תלמידים

דף הבית >> הפרעות קשב וריכוז >> הפרעות קשב וריכוז בקרב תלמידים

הפרעות קשב וריכוז (ADHD/ADD) בכיתה

לכל מורה בכיתה יש לפחות תלמיד אחד בעל הפרעות קשב וריכוז (ADD). התנהגותו האימפולסיבית ולעיתים ההיפראקטיבית של ילד זה מפריע לו עצמו ויכולה להפריע גם לכל יתר הכיתה. במקרה כזה, יש כמה אסטרטגיות שניתן ליישם על מנת לעזור לתלמידים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD / ADD), לתעל את האנרגיה שלהם ולמקד את הקשב שלהם, כך שינצלו את מלוא הפוטנציאל שלהם ויגיעו להישגים גבוהים.

הפרעות קשב וריכוז (ADHD/ADD) ומורים

הפרעות קשב וריכוז (ADHD / ADD) בתלמידים מוכרות לכל מורה: התלמיד בוהה בחלון, אינו מסוגל לשבת רצוף יותר מעשר דקות, שוכח את הספרים שלו כל יום מחדש וכו'.
תלמידים שמופיעים אצלם הפרעות קשב וריכוז (ADHD / ADD), היפראקטיביות ואימפולסיביות יכולים לתסכל את מוריהם. כולם יודעים באיזה עוצמה יכול מוחם לעבוד, אבל הם אינם מסוגלים להתרכז בחומר הלימוד. כך, לרב מהווים ילדים עם תסמיני ADHD / ADD אתגר למורים ולכל המערכת הבית ספרית.

חשבו לרגע מה נדרש מתלמיד בכיתה: שב רגוע. תקשיב בשקט. שים לב. עקוב אחר הוראות. תתרכז... אלו הוראות שלילדים עם תסמיני ADHD / ADD קשה מאוד ליישם, ולא בגלל שאינם רוצים אלא בגלל שהמוח שלהם לא מאפשר להם.

הפרעות קשב וריכוז (ADHD / ADD) גורמים לתלמידים לשלם מחיר לא קל: ציונים נמוכים, נזיפות ועונשים, התרחקות של חברים לכיתה ולבסוף, הערכה עצמית נמוכה.

מורים עוזרים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD/ADD)

אז איך מורה יכול להתמודד עם ילד עם הפרעות קשב וריכוז שלא מוכן לשבת במקום ולהקשיב?
התשובה היא: עם הרבה סבלנות, יצירתיות ועקביות. המורה אמור להיות מעודכן בעובדה שלתלמיד יש תסמיני ADHD / ADD ורצוי שיכיר את התופעה על כל צורותיה. מורה יכול גם לפתח יחד עם ההורים אסטרטגיות שיעזרו לילדים עם תסמיני ADHD / ADD להשאר מרוכזים במשימתם. תוכנית מוצלחת לילדים עם תסמיני ADHD / ADD כוללת את שלושת המרכיבים הבאים:

מודעות ומעורבות: עד כמה הילד מודע לקושי? האם ההורים מעורבים בנעשה בשיעור?
התאמה: מה ניתן לעשות על מנת להפוך את הלמידה עבור הילד עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD / ADD) ליותר קלה.

הוראה: אופציה לבחון שיטת למידה שונה עבור ילד עם תסמיני ADHD / ADD .
בסופו של דבר, הכלי האפקטיבי ביותר שיש למורה - באמצעותו הוא יכול לעזור לילד עם תסמיני ADHD / ADD - הוא גישה חיובית. גישה זו מתבטאת בעיקר ביכולת של המורה לעורר מוטיבציה אצל תלמיד עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD / ADD) לרצות להקשיב ולהכין את משימותיו הלימודיות.

הפרעות קשב וריכוז (ADHD / ADD) אצל תלמידים, דורשים לעיתים מהמורים גם ביצוע שינויים טכניים כמו העברת התלמיד ממקומו לקדמת הכיתה. פעולה זו יכולה להקטין את כמות הסחי הדעת ולהכריח אותו להתרכז במה שנאמר בשיעור. חשוב שהילד ידע שלא מדובר בעונש אלא בניסיון לעזור לו להתמודד עם הקושי שיוצרת הפרעת קשב וריכוז (ADHD/ADD).

הורים לתלמידים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD/ADD)

הצלחת תלמיד בבי"ס אינה רק מנת חלקם של המורים. להורים יש תפקיד ניכר בהצלחתו של ילד להצליח בלימודיו, על כמה וכמה עם מדובר בתלמיד עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD / ADD).
איך הורים יכולים לתרום להצלחה? ראשית כל, על ההורים מוטלת האחריות מלכתחילה לעדכן את המורה/יועצת/מנהלת בעובדה שלילד יש תסמיני ADHD / ADD . לעיתים רצוי אף לעדכן לגבי אופן הטיפול בהפרעה.

מומלץ להורים ללמוד מהן התופעות המלוות הפרעות קשב וריכוז (ADHD / ADD), על מנת להבין, עד כמה שניתן, מה עובר על ילדם בשיעור. הפרעה מסוג ADHD / ADD היא לרוב תופעה תורשתית, כך שמרבית ההורים יוכלו להזדהות עם ילדיהם באשר לקשיים שהם חווים בכיתה.
הפרעות קשב וריכוז (ADD / ADHD) אינן נשארות בגדר קושי רק בכיתה, לכן למאמץ ההורי יש משמעות בעזרה בלימודים גם בבית. מומלץ להורים להקדיש זמן ולסייע לילדם להכין את שיעורי הבית, תוך כדי בניית שיטות אירגון לעבודה מסודרת ויעילה. בעיקר, חשוב לעודד את הילד באמצעות ביקורת בונה וגישה חיובית, ותמיד לזכור (ולהזכיר): הפרעות מסוג ADHD / ADD אינן מעידות על כך שהילד לא יכול, אלא שצריך לעזור לו להצליח במשימתו.

הפרעות קשב וריכוז (ADHD/ADD) וצרכים מיוחדים

לעיתים משתלבים התלמידים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD / ADD) במערכת החינוך המיוחד, שמאפשרת יחס אישי ומענה יעיל לצרכיהם המיוחדים.
 יחד עם זאת, כיום - יותר מבעבר - מצויידים בתי הספר בכלים שונים שיכולים לסייע לתלמידים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD / ADD). איבחון התופעה בשלבים מאוחרים והמודעות הגדלה אליה - הן מצד מערכת החינוך והם מצד ההורים ואנשי המקצוע - מכירה בתלמידים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD) כתלמידים עם צרכים מיוחדים, ופועלת על פי רב להעניק את העזרה הנחוצה להצלחתם בלימודים.

כל הזכויות שמורות לקשב, ריכוז וזיכרון - יישומים מתקדמים

"קשב, ריכוז וזיכרון" הוקמה בשנת 2004 והינה המפיצה הבלעדית בישראל של תוכנות מחשב נוירו-קוגניטיביות אשר פותחו על מנת לסייע לבעלי הפרעות קשב וריכוז שלא ע"י תרופות. הפתרון היעיל והמוכח שלנו מיועד לטיפול בבעיות נוירו-קוגניטיביות כגון: הפרעות קשב וריכוז ADD/ADHD, ליקויי למידה, בעיות בזיכרון ובעיות קוגניטיביות כלליות. "קשב, ריכוז וזיכרון" עובדת בשיתוף פעולה עם מטפלים, מוסדות ומכונים טיפוליים בתחום הפרעות קשב וזיכרון.