הפרעות קשב וריכוז | ריטלין | ליקויי למידה


 

 

הפרעות קשב וריכוז - גילוי עצמי

דף הבית >> שיטות טיפול טבעי >> הפרעות קשב וריכוז - גילוי עצמי

"אי אפשר ללמד אדם דבר, ניתן רק לעזור לו לגלות זאת מתוך עצמו" גליליאו גליליי

הפרעות קשב וריכוז - אז והיום

בעבר, לפני שנים לא רבות כל כך, נהגו להתייחס אל הילדים בעלי תנועתיות היתר וחוסר השקט, כאל ילדים "רעים", שצריך להעניש, כדי שהתנהגותם תשתפר בהתאם לנורמות המקובלות. לעומתם, הילדים השקטים, המופנמים, שכמעט לא הורגשו בכתה, נחשבו ל"נחמדים", "שקטים ומנותקים מסביבתם". ילדים אלו היו חביבים על סביבתם בשל "אופיים הנוח". כיום, בזכות ההתפתחות המואצת של הרפואה וחקר המוח אנחנו מבינים, שמדובר בתסמונת נוירולוגית, המכונה "הפרעת קשב וריכוז" (ADD). כאשר הילדים "התנועתיים", שהם בעלי הפרעות קשב וריכוז, מוגדרים כ"ההיפראקטיביים" (ובמינוח הלועזי ADHD).

הפרעות קשב וריכוז - ADD

באופן כללי, תסמיני הפרעות קשב וריכוז כוללים: חוסר קשב וריכוז, אימפולסיביות, מוסחות גבוהה, היפראקטיביות (בחלק מהקבוצה). תסמינים אלו של הפרעות קשב וריכוז קיימים מגיל רך, אבל עצמתם משתנה עם השנים. כך, עם הזמן, דבר קיומן של הפרעות קשב וריכוז מתחיל לבוא לידי ביטוי בתפקוד היומיומי הקוגניטיבי, כפי שנצפה ברכישה ובהתמודדות עם מיומנויות אקדמיות, חברתיות ורגשיות.
לעיתים אנו פוגשים בתלמידים מוכשרים שאינם משתתפים בדיונים כיתתיים, לפעמים בגלל שאינם בטוחים בתשובתם, או מפני שלוקח להם זמן להגיב ובסופו של דבר הם מעדיפים להימנע מפעילות - במקרים כאלה, קרוב למדי, שמדובר בתסמונת של הפרעות קשב וריכוז (ADD).

הפרעות קשב וריכוז - ADHD

לעומת זאת, ישנם ילדים אימפולסיביים, שמגיבים במהירות, ולפעמים במהירות יתר, ללא בחינה של האלטרנטיבות העומדות לרשותם וכך הם נותנים לעיתים תשובה ללא שיקול דעת מספיק, טועים, מגיבים בתסכול על הטעות ולפעמים אף בתוקפנות. במקרים כאלה מדובר בסוג השני של הפרעת קשב ב'גרסה' ההיפראקטיבית, גרסת ADHD.
את סגנון התגובה של בעלי הפרעות קשב הריכוז ההיפראקטיביים (ADHD), מכנה בארקלי "בעיה של היעדר שליטה עצמית" כשהוא מתאר מצב שבו קיומן של הפרעות קשב וריכוז יוצר קושי - ולעיתים מונע - את האפשרות לעכב, או לווסת תגובה.
וויסות עצמי של התנהגות מבוסס בין היתר, על תפקוד יעיל של פונקציות מוחיות, "הפונקציות הניהוליות". מצב שבו התפקוד של הפונקציות הניהוליות/ ביצועיות ליקוי יבוא לידי ביטוי ב"פונקציות קוגניטיביות לקויות" (פוירשטיין) בשלבי הקלט, העיבוד, או הפלט.

הפרעות קשב וריכוז - נזק רגשי

תפקודם של ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז מתאפיין בקושי לראות את התמונה השלימה, במושגי זמן ומקום לקויים, בקושי בתכנון, בתזמון, בחוסר ארגון פיסי, מוטורי ו/או שפתי (הבעה), בקושי להתייחס ליותר מגירוי אחד בו זמנית, בקשיים במילוי מטלות, או הימנעות מביצוען, בפתרון לקוי של בעיות, בעבודה לקראת יעד ובקושי לדחות הנאה מיידית לטובת רווח עתידי. בנוסף, הפרעות קשב וריכוז מלוות לעתים בקשיים להתמודד עם שליטה מוטורית ולעיתים גם בהתגברות התסכול והורדת הערך העצמי. לפיכך, במקרים רבים, אנו עדים לתפקוד חברתי לא תקין (פועל יוצא של הפרעות קשב וריכוז) שגורם בתורו גם לפגיעה רגשית וליצירת דימוי העצמי נמוך.

הפרעות קשב וריכוז - הילד והסביבה

ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, שלכאורה הולכים "מחוץ לתלם", חווים רצף של כישלונות, כאשר מאמצי ההשתלבות והעשייה שלהם לא מצליחים. כך, בשל הפרעות קשב וריכוז, חוסר ההצלחה גורם לתסכול ולתחושת כעס שבאה לעיתים לידי ביטוי גם בהתפרצויות זעם, תחושת ייאוש ואף בדידות. כל אלו פוגעים בתחושת הערך העצמי, שהיא כה בסיסית בבניית הדימוי העצמי והאמון ביכולת של עצמו להצליח. בנוסף על כך מתפתחת פגיעה במוטיבציה להמשיך לנסות להשתלב ולפעול לקראת הצלחה, שנראית לילד בעל הפרעות קשב וריכוז כמושא רחוק, בלתי מושג ולכן לא מוחשי.
הקשיים ההתנהגותיים הופכים להיות פועל יוצא של הדינאמיקה הנוצרת בין המאפיינים הנוירולוגיים, הרגשיים והקוגניטיביים של הילד, והאינטראקציה של מכלול זה עם דרישות הסביבה. לפעמים הסביבה נוטה לפרש הפרעות קשב וריכוז ככשל חינוכי או כחולשה אישית. עקב כך, הילד הופך להיות מוקף בעוינות ודחייה ואלו גורמים לו לפתח תחושות עוינות כלפי פנים וכלפי חוץ. זוהי תמונה עגומה, אך לאור ניסיוני רב השנים, נוכחתי לדעת כי בזכות מודעות לנושא הפרעות קשב וריכוז, טיפול נכון והדרכת הורים עקבית משיג אפשר להשיג תוצאות חיוביות ולעלות את הילד על דרך חדשה - דרך שבה הוא לומד להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז ומספיק להתמודד עם עצמו ועם סביבתו.

כתבה וערכה: טובה כץ /מאבחנת מוסמכת ומורה להוראה מתקנת

כל הזכויות שמורות לקשב, ריכוז וזיכרון - יישומים מתקדמים

"קשב, ריכוז וזיכרון" הוקמה בשנת 2004 והינה המפיצה הבלעדית בישראל של תוכנות מחשב נוירו-קוגניטיביות אשר פותחו על מנת לסייע לבעלי הפרעות קשב וריכוז שלא ע"י תרופות. הפתרון היעיל והמוכח שלנו מיועד לטיפול בבעיות נוירו-קוגניטיביות כגון: הפרעות קשב וריכוז ADD/ADHD, ליקויי למידה, בעיות בזיכרון ובעיות קוגניטיביות כלליות. "קשב, ריכוז וזיכרון" עובדת בשיתוף פעולה עם מטפלים, מוסדות ומכונים טיפוליים בתחום הפרעות קשב וזיכרון.