הפרעות קשב וריכוז | ריטלין | ליקויי למידה


 

 

חינוך מיוחד

דף הבית >> הפרעות למידה >> חינוך מיוחד

רקע כללי 

המושג 'לימודי חינוך מיוחד' הוא מושג אשר מוכר בישראל וזאת, בין השאר, על ידי משרד החינוך.
מסגרת לימוד ייחודית היא למעשה מסגרת חינוכית אשר ניתנת לילדים בעלי נכות מסוימת או ליקויי למידה כאלו ואחרים. שיוך לחינוך המיוחד יכול להינתן לתלמידים אלו כתוספת שיעורים מלבד המסגרת החינוכית הרגילה שאליה הם משתייכים או במסגרת מלאה שבו המערך שיעורים מותאם באופן אישי לסוג אוכלוסייה מיוחדת. בישראל קיימים בתי ספר מיוחדים לחינוך המיוחד וכיתות ייחודיות בבתי ספר רגילים.

חינוך מיוחד לפי משרד החינוך

משרד החינוך מאפיין אלמנטים חריגים אצל ילד לפני שהוא מחליט כי ילד זה מתאים למסגרת של לימודי חינוך מיוחד.
הדבר נעשה על ידי כך שמשרד החינוך ממנה פסיכולוג חינוכי שיעבוד עם הועדה לאבחון במשרד העבודה והרווחה, פסיכיאטר, נוירולוג ילדים או קלינאי תקשורת ויחדיו הם יאבחנו את הילד ויקבעו האם הילד לוקה במצב של פיגור, באיזו רמה הפיגור שלו, באוטיזם (בעיה בתקשורת), ליקוי למידה מסוג זה או אחר, עיכוב בהתפתחות או בעיה שפתית ועוד.
בהתאם לאבחון זה הם יגדירו מהי מסגרת החינוך המיוחד המתאימה ביותר לאותו ילד יסווג אותו לכיתת או כל מסגרת אחרת.

מסגרות החינוך המיוחד

ישנן מסגרות חינוך מיוחד לכל גיל ושכבה חינוכית:
• מסגרת חינוכית מיוחדת לילדי הגנים - ישנם מסגרות מותאמות לגילאי גני החובה. בכל רשות יש גן המותאם למצב של הילד. ישנם גנים טיפוליים לילדי המגזר הדרוזי, גנים שיקומיים וגנים לילדים אשר לוקים בפיגור שכלי מהמגזר הערבי, גנים התפתחותיים של המגזר הערבי, גנים לפיגור קשה וסיעוד, גנים דתיים, גנים מיוחדים של לילדים כבדי שמיעה וכבדי ראיייה ועוד.
• מסגרת חינוכית מיוחדת לילדי בית הספר היסודי- מסגרת זו באה לידי ביטוי בכיתות מיוחדות הנמצאות בבית ספר רגיל, או בבתי ספר מיוחדים לילדי החינוך המיוחד. כאן מדובר בילדים מגיל כיתה א' ועד יב'.

קטגור אוכלוסיות לחינוך המיוחד בישראל

משרד החינוך מחלק את הילדים המשתייכים לחינוך המיוחד לפי סוגי הבעיות שלהם:
• בעיות ראייה - כאן מדובר על מסגרת חינוך מיוחד לילדים אשר סובלים מבעייה בראייה אשר משפיעה על כל תפקודם במסגרת הלימודים וילדים אשר לוקים בעיוורון מלא.
• פיגור שכלי- מסגרת לילדים הסובלים מפיגור שכלי מחולקת לסוגי פיגור: מרמה נמוכה ועד רמת פיגור גבוהה.
הפרעות קשב וריכוז - כאן מדובר על מסגרת חינוך מיוחד לילדים אשר אובחנו כילדים אשר לוקים בהפרעות קשב וריכוז. ילדים אלו סובלים מבעיות של קשב וריכוז בכיתה, עם או בלי היפראקטיביות, בעיות ניהול עצמי, ניהול משימות , אי יכולת לעמוד בלוחות זמנים וכדומה.

כאשר ישנם הפרעות התנהגותיות משרד החינוך עשוי לאשר שילוב במסגרת חינוך מיוחד, או כיתה טיפולית מתאימה.
• אוטיזם- ישנה מסגרת חינוכית מיוחדת לתלמידים הסובלים מאוטיזם ובעיות מורכבות אחרות. ילדים אלו אינם לרוב יכולים לתפקד במסגרת חינוכית רגילה ולכן חשוב כי יתאימו להם מערך לימודי בהתאם לבעייה שלהם.
• בעיות נפשיות- ישנן מחלקות מיוחדות המשתייכות לחינוך המיוחד בבתי החולים. מחלקות אלו מיועדות לילדים אשר מאושפזים זמן ארוך והם תוצכים במתן סיוע לימודי המתאים לכיתת גיל הילד, מחלקות אלו מקנות תמיכה גם לילדים אשר נמצאים במסגרות פסיכיאטריות, דהיינו בריאות הנפש.
 

לסיכום

כאשר לוקחים ילד הסובל מהפרעה או מום מסוים אשר אינו מאפשר לו ללמוד במסגרת הרגילה ושמים אותו בכיתה רגילה, פעמים רבות נעשה לו עוול. הילד גדל בתחושה כי הוא חריג וכי שאר הילדים מוצלחים ואילו הוא כשלון. דבר זה עשוי להשפיע גם על כל חייו כבוגר. משרד החינוך מאפשר מגוון מסגרות של חינוך מיוחד שיעזרו לילד בשיטות אלו ואחרות ויקנו לו בטחון עצמי גבוהה , אך יחד עם זאת ישנה גישה נוספת שאומרת כי ילדים מתקשים בעלי ליקויי למידה שמסוגלים להשתלב בכיתה רגילה במיוחד מבחינה התנהגותית, עדיף שיהיו במסגרת לימודית רגילה וזאת על מנת להאיץ בהם להדמות ולהשתוות לילדים הרגילים. החינוך המיוחד מיועד להקל ולסייע לתלמידים, להורים ולמורים.

כל הזכויות שמורות לקשב, ריכוז וזיכרון - יישומים מתקדמים

"קשב, ריכוז וזיכרון" הוקמה בשנת 2004 והינה המפיצה הבלעדית בישראל של תוכנות מחשב נוירו-קוגניטיביות אשר פותחו על מנת לסייע לבעלי הפרעות קשב וריכוז שלא ע"י תרופות. הפתרון היעיל והמוכח שלנו מיועד לטיפול בבעיות נוירו-קוגניטיביות כגון: הפרעות קשב וריכוז ADD/ADHD, ליקויי למידה, בעיות בזיכרון ובעיות קוגניטיביות כלליות. "קשב, ריכוז וזיכרון" עובדת בשיתוף פעולה עם מטפלים, מוסדות ומכונים טיפוליים בתחום הפרעות קשב וזיכרון.