הפרעות קשב וריכוז | ריטלין | ליקויי למידה


 

 

ליקוי למידה - דילסקציה או דיסגרפיה

דף הבית >> הפרעות למידה >> ליקוי למידה - דילסקציה או דיסגרפיה

ליקוי למידה - רקע כללי

הביטוי "ליקוי למידה" הינו שם כללי להפרעות אשר משפיעות על טווח רחב של מיומנויות לימודיות או תפקודיות, אשר אינן מאפשרות לאדם הסובל מ-קשיי למידה או ליקויי למידה לרכוש מידע חדש או מיומנויות חדשים, או להפגין את ידיעותיו באופן הצפוי מאדם בגילו ובמנת המשכל שלו.
על פי המדריך האבחוני DSM-IV, ההגדרה המקובלת לצורך קביעת אבחנה של ליקוי למידה היא שמדובר במצב שבו הישגי היחיד במבחנים סטנדרטיים בקריאה, חשבון או בהבעה בכתב, המועברים באופן אישי, נמוכים במידה משמעותית מהמצופה על פי גילו, רמת השכלתו ורמת המשכל שלו.
ליקוי למידה מונע מאדם להגיע להישגים אקדמיים או לפעולות החיים היומיומיות, המחייבות כישורי קריאה, חשבון או כתיבה.

ליקוי למידה - דיסלקציה

דיסלקציה היא תופעה אחת המתקשרת לנושא ליקויי למידה. מדובר בלקות קריאה המקשה מאוד על רכישת הקריאה. כאן ליקוי למידה מתבטא בקושי בלימוד הקריאה, שטף ודיוק בקריאה או הבנת המידע והמשמעות של הנאמר בטקסט.ליקוי בהבנת הכתוב יכול להתבטא בהשמטות ובתוספות של צלילים, וכן בסילופים ובהחלפות של צלילים או חלקי מילים.

ליקוי למידה והמצב הרגשי

ילד דיסלקטי מתקשה בקריאת מילים הנכתבות או נשמעות באופן דומה, בזיהוי מילים ארוכות והשמטת הברות ומילים. קריאתו מסורבלת ומבולבלת. הוא מחליף בין אותיות ולכן קריאתו איטית מאוד. במצב כזה הילד מאבד מהר מאוד את החשק והמוטיבציה להמשיך לקרוא.
מלבד הקושי הקוגניטיבי בילדים אלה, עקב ליקויי למידה מתווספים גם קשיים חברתיים - רגשיים. החברה נוטה לראות ילדים שסובלים מקשיי קריאה (שהם פועל יוצא של ליקוי למידה) כילדים עצלנים ונוצרת להם תדמית שלילית, מסיבה זו ועוד הם מועדים לכישלון מבחינה חברתית.
הכישלון הלימודי והחברתי נוטעים בהם תחושות של חוסר ביטחון, דימוי עצמי שלילי. אופן ההתמודדות שלהם במצבים מלחיצים אינויעיל והם יכולים ליפול לתחושות חרדה ולתפקד באופן לא יעיל במצבי לחץ.

ליקויי למידה - דיסגרפיה

מונח אחר שמתקשר לסוגיית ליקויי למידה הוא דיסגרפיה - מונח המתייחס לסוגים שונים של ליקוי למידה המתבטא בהפרעות הקשורות לכתיבה. פעולת הכתיבה כרוכה בתהליך קוגניטיבי מורכב ורב-שלבים. פגיעות שונות בתהליך זה מולידות דיסגרפיות שונות, וטיב הדיסגרפיה נקבע על ידי השלב המסוים בתהליך זה אשר בו חלה הפגיעה, כך שכל דיסגרפיה מתבטאת בסוג שונה של טעויות במהלך הכתיבה.
קיימים מספר סוגים של דיסגרפיה:
1. כתב יד לא קריא והאותיות מעוצבות בצורה לא קבועה.
2. כתב יד קריא אך האותיות מעוצבות בצורה לא קבועה.
3. כתב יד סביר, אך כתיבתה איטית מאוד וכתב יד קטן.
בכל מקרי הדיסגרפיה- הכתיבה מעייפת ודורשת השקעה רבה מידי של אנרגיה.
דיסגרפיה עשויה לעכב יכולת של הבעת רעיונות.
דיסגרפיה גורמת לכך שהתלמיד אינו מספיק להשלים את עבודות הכיתה, אינו מסיים את שיעורי הבית ומתקשה למקד את הקשב והריכוז.
דיסגרפיה מהווה בעיה מורכבת בעלת השלכות נרחבות על תפקוד לימודי, חברתי- רגשי ותקשורתי.

כל הזכויות שמורות לקשב, ריכוז וזיכרון - יישומים מתקדמים

"קשב, ריכוז וזיכרון" הוקמה בשנת 2004 והינה המפיצה הבלעדית בישראל של תוכנות מחשב נוירו-קוגניטיביות אשר פותחו על מנת לסייע לבעלי הפרעות קשב וריכוז שלא ע"י תרופות. הפתרון היעיל והמוכח שלנו מיועד לטיפול בבעיות נוירו-קוגניטיביות כגון: הפרעות קשב וריכוז ADD/ADHD, ליקויי למידה, בעיות בזיכרון ובעיות קוגניטיביות כלליות. "קשב, ריכוז וזיכרון" עובדת בשיתוף פעולה עם מטפלים, מוסדות ומכונים טיפוליים בתחום הפרעות קשב וזיכרון.