הפרעות קשב וריכוז | ריטלין | ליקויי למידה


 

 

קשיי למידה

דף הבית >> הפרעות למידה >> קשיי למידה

קשיי למידה ואימון מוחי

קשיי למידה (או ליקויי למידה) הם שם כולל לקושי ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות, על רקע נוירולוגי. קשיי למידה מאובחנים כבר בכיתות הראשונות של ביה"ס ולרוב מדובר בילדים נבונים מאוד ואף למעלה מהממוצע. קשיי למידה מתבטאים באחד מהמנגנונים הקוגניטיביים הבאים: תפיסה ועיבוד חזותי, שמיעת, פונולוגי, זיכרון חזותי ושמיעתי ובכלל זה הזיכרון טווח קצר, ארוך וזיכרון עבודה, שפה ותקשורת, קשב וריכוז, בעיות התמצאות במרחב, עיבוד סנסורי-מוטורי, וויסות חושי. הקשיים באים לידי ביטוי בקריאה, כתיבה, פעולות חשבון, סירבול ואיטיות בתגובה ועוד. ילדים בעלי ליקויי למידה מפתחים נוטים לפתח בעיות רגשיות ובעיות התנהגות.

קשיי למידה - מחקר ופתרונות

מחקרים חדשים בתחום קשיי למידה שבוצעו באמצעות אימון מוחי נוירו-קוגניטיבי ממוחשב באמצעות תוכנת מחשב AttenGo אשר פועלת הן על מיומנויות קוגניטביות והן על פעילות גלי מוח בטווח תדרים ספיציפי הראו תוצאות טובות והצביעו על שיפורים ניכרים אצל ילדים ונוער אשר אובחנו עם הפרעות קשב וריכוז, וגם אצל לקויי למידה עם קושי בכתיבה, בעיות קריאה ושטף של קריאה, תקשורת שפתית, איחסון ושליפה מהזיכרון ועוד.
השיטה על פיה פועל האימון המוחי באמצעות תוכנה זו, מבוסס על הפרדה בין דפוסים של גלי מוח מסויימים. טווח התדרים של גלי המוח חולק למספר קטגוריות עיקריות:
גלי דלתא ותיטא מזוהים עם מצבים של שינה, נמנום וחלומות בהקיץ.
גלי אלפא משוייכים למצב רגוע כשתשומת הלב אינה ממוקדת.
גלי ביתא מופיעים בזמן פעילות המצריכה רמת עירנות גבוהה, ריכוז ודריכות. גלי הביתא מחולקים לשני סוגים:
גלי ביתא מאוד גבוהים (ביתא 3,4) אשר מיוצרים במצב של דריכות יתר: התרגשות רבה,כעס, או סכנת חיים. וגלי ביתא מתונים (ביתא 1) הם האופיניים למצבי ריכוז, לימוד, הקשבה.

בקליניקת Advanced Cognitive Enhancement אשר בטורונטו קנדה, פיתחו את תוכנת המחשב Sharper Brain אשר בבסיסה סוג של אימון מוחי אשר מטרתו ל"עורר" את פעילות גלי המוח לתדרים מהירים (אך לא מהירים מידי), כלומר: סוג פעילות הדורש מהם להפיק גלי מוח מסוג ביתא, אולם מהסוג המתון יותר וזאת בניגוד למשחקי מחשב למשל, שם מפעילים פעילות בסביבת גלי ביתא גבוהים מאוד (סוג 3).
יחד עם זאת נדרש מהמשתמש להיעזר בכישורים קוגנטיבייים החשובים מאוד לבעלי ליקויי למידה: קשב מתמשך, פיצול קשב, קשב סלקטיבי, זיכרון פעיל, מהירות תגובה, קשר עין יד ועוד. הפעילות המובנית בתוכנה הינה יחידת אימון אחת המביאה את המשתמש, תוך זמן של שבועות בודדים לכדי שיפור משמעותי ביכולת הפקת קשב וריכוז הבאים לידי ביטוי בתפקוד הלימודי וכן שיפור במישור ההתנהגותי על ידי הפחתת אימפולסיביות והיפראקטיביות.
נמצא כי בילדים עם קשיים בלמידה ועם הפרעות קשב וריכוז (הסובלים גם מסוג זה או אחר של קשיי למידה) קיימת פעילות עודפת של של גלי מוח איטיים, גלי תיטא וכאשר אנו גורמים לילדים אלו להעלות את פעילות הגלים לטווח גלי ביתא (סוג 1 ), יכולת הריכוז עולה ומביאה אצל לקויי הלמידה הפחתה ניכרת בליקוי הספציפי. כך צפינו בילדים שהחלו לקרא בשטף, ילדים שביעית שליפת המילה נעשתה מהירה יותר, או ילדים שהחלו לכתוב במחברותיהם ביתר קלות.
אלה כמובן ממצאים ראשוניים והם דווחו גם על ידי משתמשים בישראל במהלך השנים בהן תוכנה זו נכנסה לשימוש. בהחלט יש להתייחס אליהם ברצינות ושווה לנסות על כל ילד בעל ליקויי למידה, מאחר ובשיטת הטיפול הזו אין תופעות לוואי כלל וכלל.
בישראל הוכנסה התוכנה לשימוש לפני כשנתיים והיום קיימים למעלה מ-50 מטפלים ומרפאות לרשימה המתמקדים בטיפול בהפרעות קשב, קשיי למידה וליקויי למידה, העושים שימוש עקבי בתוכנה זו.

כל הזכויות שמורות לקשב, ריכוז וזיכרון - יישומים מתקדמים

"קשב, ריכוז וזיכרון" הוקמה בשנת 2004 והינה המפיצה הבלעדית בישראל של תוכנות מחשב נוירו-קוגניטיביות אשר פותחו על מנת לסייע לבעלי הפרעות קשב וריכוז שלא ע"י תרופות. הפתרון היעיל והמוכח שלנו מיועד לטיפול בבעיות נוירו-קוגניטיביות כגון: הפרעות קשב וריכוז ADD/ADHD, ליקויי למידה, בעיות בזיכרון ובעיות קוגניטיביות כלליות. "קשב, ריכוז וזיכרון" עובדת בשיתוף פעולה עם מטפלים, מוסדות ומכונים טיפוליים בתחום הפרעות קשב וזיכרון.