הפרעות קשב וריכוז | ריטלין | ליקויי למידה


 

 

הפרעות קשב - הילדים מדברים

דף הבית >> הפרעות קשב וריכוז >> הפרעות קשב - הילדים מדברים

הפרעות קשב וריכוז - ADD/ADHD

"...פשוט לא הבנתי למה. למה אני לא מצליח להוציא ציונים טובים בעוד שחברי לכיתה מקשיבים בכיתה בקלות בלי בעיה בכלל כאילו זה לא מצריך מאמץ ,הייתי שבור רציתי מאוד להצליח ולהוכיח את עצמי. הגעתי למצב שהייתי מיואש, בכיתי ,היו לי מריבות רציניות אם הורי על הלימודים... במהרה המריבות גלשו גם למריבות מחוץ ללימודים קיבלתי עונשים בגלל שלא הצלחתי בלימודים והייתי מפריע למורים ללמד, אף אחד לא הבין אותי הייתי לבד אם חברי במערכה נגד עצמי..."
(רצוי לציין שהורי בכלל לא שמעו על הפרעות קשב וריכוז עד שהמורה הציעה לעבור איבחון).

זוהי ציטטה ממכתבו הכנה, בלשונו האוטנטית של נער בן 17 שחשף לאחרונה בגילוי לב את חוויותיו הקשות כבעל הפרעה קשב וריכוז. שנים רבות של מחקר והתבוננות מעמיקה בילדים ומבוגרים רבים הביאו את החוקרים לידי תובנה מדעית, שמדובר בתסמונת נוירולוגית רווחת, אך בהחלט ברת תיקון. נא להכיר: פרעות קשב וריכוז או - תסמונת ADHD.

הפרעות קשב וריכוז - מהן ?

אם כן, מהן אותן "הפרעות קשב וריכוז"? מדובר בתסמונת שכיחה שמאפייניה הם: קושי להקשיב ולהתרכז / לעכב תגובה-אימפולסיביות / הסחות דעת מרובות / היפראקטיביות (אצל חלק מהילדים). כל התופעות הללו הן הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים שמתבטאות לראשונה כבר בגיל מאד צעיר, אך אם הן לא מטופלות בדרכים מקצועיות, הן עלולות לגבור עם השנים ולהפריע לתפקוד הקוגניטיבי הן ברמה הלימודית, החברתית והן ברמה הרגשית.

"...בית הספר לא הבין את הבעיות שלי והתייחס אלי כאל מקרה מוזר. (הפרעות קשב וריכוז שלי היו בדרגה שלוש שנחשבת לדרגה גבוהה) התפרצויות הזעם שלי היו בלתי ניתנות לשליטה, מעין מתכון לאסון. תקופה מאוד עצובה בחיי התרחשה בגיל בו הייתי בחטיבת הביניים. בתקופה זו נענשתי רבות בגלל מריבות, התקפי זעם, חוסר השקעה בלימודים וההתנהגות. בנוסף, גם הייתי מבחינה חברתית, די בשוליים: בבית הספר חברים קראו לי טיפש, סיפרו עלי בדיחות, אמרו שאין לי שכל. היום אני זוכר כי לא היה לי שלווה נפשית בשום מקום שאליו פניתי . החלטתי שאני לוקח את עצמי בידיים או שאני בורח מהבית או שאני חוגר חגורת בטיחות ונוסע ..."

הפרעות קשב וריכוז - הישגים וערך עצמי

עוד רבים וטובים כמו הנער שנחשף במכתבו, חווים סדרה של כישלונות בביצוע משימות, שגורמות להתקפי זעם ובדידות. על כן הם נוטים להימנע במכוון מלהשתלב בפעילויות בכיתה, מחשש להיכשל שוב. ההצלחה כבר נתפסת אצלם כבלתי אפשרית - מה שמשפיע ישירות על האמון בעצמם!

מערכת החינוך אינה יודעת להתמודד עם הבעיה ואין לה כלים מתאימים הנותנים מענה לבעיות קשב וריכוז.
גם במערכת הטיפולית הרפואית, למעט הטיפול התרופתי או במסגרת הטיפול האלטרנטיבי, אין טיפולים מוכחים המתמקדים במקור של הפרעות קשב וריכוז וטיפול בהפרעות קשב וריכוז מסתכם לא פעם בטיפול בסימפטומים שרק דוחים את בעיה מבלי לתת לה מענה אמיתי.

הפרעות קשב וריכוז - 'לעקור מהשורש'

טיפול לבעלי הפרעות קשב וריכוז חייב להתרכז באיתור ופתרון הבעיה עצמה ולא בטיפול בסימפטומים שלה (למשל, על ידי נטילת ריטלין). עם זאת, חשוב להכיר את הסימפטומים הללו בכדי לאתר את מקור הבעיה. כך למשל, תפקודם היומיומי של בעלי הפרעת קשב וריכוז מתאפיין בקושי לראות את התמונה השלמה, במושגי זמן ומקום לקויים. כמו גם בקושי בתכנון, בתזמון, בחוסר ארגון פיסי, מוטורי ו/או הבעתי. במקביל, בשל קיומן של הפרעות קשב וריכוז, ניתן לאפיין גם קושי ניכר ביכולת להתייחס ליותר מגירוי אחד בו זמנית.

במקביל, בעלי הפרעות קשב וריכוז מתקשים למלא מטלות, לעמוד בלוחות זמנים, ולדחות הנאה מיידית לטובת רווח עתידי. בנוסף, ייתכנו אצלם קשיים בשליטה המוטורית וכתוצאה מכך יגבר התסכול, והערך העצמי יירד.

בשל הפרעות קשב וריכוז קשה לאדם בוגר או לילד לעכב ולווסת את הדחף החזק שמאיץ בו להגיב מייד. וכך, הם מזדרזים "לקפוץ" ודרוכים להגיב מבלי לבחון את כל האופציות האפשריות לתגובתם. על כן בעלי הפרעות קשב וריכוז מרבים לטעות והטעות מעלה אצלם תסכול ואף תוקפנות. חוקרים מכנים את תגובותיהם האימפולסיביות של ילדי ה-ADHD 'היעדר שליטה עצמית'.

אולם חשוב לזכור, כי בין אם מדובר באגרסיה, בקושי המוטורי, בליקויי למידה שונים או בתסמינים אחרים הם בסך הכל עדויות לבעיה עמוקה יותר והיא זו שחייבת לבוא על פתרונה. בכדי לא לטאטא את הדברים מתחת לשטיח ולעקור את הביעה מהשורש חייבים לזהות כי בסופו של דבר, בכל אחד מהמקרים, מדובר בתסימינים של אותן ההפרעות - הפרעות קשב וריכוז.

הפרעות קשב וריכוז - יש פתרון

הפרעות קשב וריכוז דורשות פתרון ובמיוחד לאלו שאינם לוקחים ריטלין או תרופות דומות. לפני הכל, חשוב מאד שההורים ושאר הסמכויות, יבינו שלא מדובר בכשל חינוכי, או חולשה אישית של הילד. אבחון הפרעות קשב וריכוז נכון שכזה הוא צעד חשוב לפתרון הבעיה. לאחרונה, נחשפו הורים ותלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז, לתוכנת מחשב יוצאת דופן, המבוססת על "אימון מוחי". תוכנה זו היא המילה האחרונה בטכנולוגיה הנוירו-קוגניטיבית. ההורים גילו להפתעתם שהאימון העלה את פעילות גלי המוח של ילדיהם - אותם גלים שהמוח מפיק אצל כולנו במצבי ריכוז וקוגניציה טובה.

ביצוע המשימות בתוכנה, קשורות לתפקודים קוגניטיביים כלליים: הבנת המשימות, זיכרון לטווח הקצר, עיבוד פיסות מידע בסדר רציף, בקרת קשב, ועוד. המפתיע הוא שכל המשימות נעשות באמצעות שימוש במקש אחד בלבד! פעילות זו מתאימה לילדים החל מגיל שש. ילדים צעירים חווים תוך זמן קצר הצלחות שמאד מעודדות, תומכות בהם, ומשפרות את הדימוי והמשמעת העצמית. כמו כן האימון לנוער ומבוגרים ממשיך להוכיח את עצמו ומהווה פתרון יעיל לתסמיני הפרעות קשב וריכוז שונים. סטודנטים מעידים על עצמם שבזמן הלימודים ולפני בחינות, האימון עזר להם משמעותית. גם העוסקים בספורט תחרותי וכל מי שחש שיכולת הריכוז והזיכרון נחלשים אצלו - יימצא מענה מדויק למצבו.

אז החדשות הטובות הן שיש פיתרון!
הוא נגיש וידידותי לכל אחד, בכל גיל. לאחר כשלושה חודשי אימון, ברוב המקרים אין צורך עוד להשתמש בתוכנה - התוצאות המושגות נשארות לטווח הארוך.

תוכנה זו, הנקראת AttenGo משווקת בלעדית בישראל על ידי "קשב, ריכוז וזיכרון"
טל. 09-9511515
www.AttenGo.co.il

כל הזכויות שמורות לקשב, ריכוז וזיכרון - יישומים מתקדמים

"קשב, ריכוז וזיכרון" הוקמה בשנת 2004 והינה המפיצה הבלעדית בישראל של תוכנות מחשב נוירו-קוגניטיביות אשר פותחו על מנת לסייע לבעלי הפרעות קשב וריכוז שלא ע"י תרופות. הפתרון היעיל והמוכח שלנו מיועד לטיפול בבעיות נוירו-קוגניטיביות כגון: הפרעות קשב וריכוז ADD/ADHD, ליקויי למידה, בעיות בזיכרון ובעיות קוגניטיביות כלליות. "קשב, ריכוז וזיכרון" עובדת בשיתוף פעולה עם מטפלים, מוסדות ומכונים טיפוליים בתחום הפרעות קשב וזיכרון.