הפרעות קשב וריכוז | ריטלין | ליקויי למידה


 

 

מהן הפרעות קשב וריכוז?

דף הבית >> הפרעות קשב וריכוז >> מהן הפרעות קשב וריכוז?

מהן הפרעות קשב וריכוז ?

בעבר, לפני שנים לא רבות כל כך, נהגו להתייחס אל הילדים בעלי תנועתיות היתר וחוסר השקט, כאל ילדים "רעים", שצריך להעניש, כדי שהתנהגותם תשתפר בהתאם לנורמות המקובלות. לעומתם, הילדים השקטים, המופנמים, שכמעט לא הורגשו בכתה, נחשבו ל"נחמדים", "שקטים ומנותקים מסביבתם". ילדים אלו היו חביבים על סביבתם בשל "אופיים הנוח". כיום, בזכות ההתפתחות המואצת של הרפואה וחקר המוח אנחנו מבינים, שמדובר בתסמונת נוירולוגית, המכונה "הפרעות קשב וריכוז". כאשר הילדים "התנועתיים" הם ה"ההיפראקטיביים" ובמינוח הלועזי: ADHD דהינו: Attention Deficit Hyperactivity Disorder ואילו "השקטים" המכונים ADD, דהינו: Attention Deficit Disorder.

תסמיני הפרעות קשב וריכוז הם: חוסר קשב וריכוז, אימפולסיביות, מוסחות גבוהה, ואילו היפראקטיביות קיימת רק בחלק מהקבוצה, עם נטייה אצל בנים יותר מאשר אצל בנות. תסמינים הפרעות קשב וריכוז ADD/ADHD (הפרעות קשב וריכוז) קיימים למעשה מיום שנולדים, אבל עוצמתם משתנה עם השנים והם באים לידי ביטוי בתפקוד היומיומי הקוגניטיבי, כפי שנצפה ברכישה ובהתמודדות עם מיומנויות אקדמיות, חברתיות ורגשיות. לעיתים מאבחנים ילדים כבר בגיל 4 עם בעיות ותסמינים של ADHD בגלל מרכיב ההתנהגות ואילו ילדים בעלי ADD מאובחנים לעיתים רק בהגיעם לבית הספר או שנתיים-שלוש אחרי. זאת מכיוון שילדי ADD הסובלים מתסמינים של הפרעות קשב וריכוז הינם שקטים וחלומניים ולא תמיד ניתן לזהות כי הם בעלי הפרעת קשב.

לעיתים אנו פוגשים בתלמידים מוכשרים בעלי הפרעות קשב וריכוז שאינם משתתפים בדיונים כיתתיים, אם בגלל שאינם בטוחים בתשובתם, או אם מפני שלוקח להם זמן להגיב ובסופו של דבר הם מעדיפים להימנע מפעילויות בכיתה. לעומתם, הילדים ההיפראקטיבים, מגיבים במהירות, לפעמים במהירות יתר, ללא בחינה של האלטרנטיבות העומדות לרשותם וכך הם נותנים לרוב תשובה ללא שיקול דעת מספיק, טועים, מגיבים בתסכול על הטעות ולעיתים אף בתוקפנות.

 

הפרעות קשב וריכוז - קשיים בתפקוד היומיומי

את סגנון התגובה של בעלי הפרעות קשב וריכוז מכנה ד"ר בארקלי "בעיה של היעדר שליטה עצמית". הכוונה כאן היא שבשל הפרעות קשב וריכוז נוצר קושי שלעיתים מונע את האפשרות לעכב, או לווסת תגובה. בכל הקשור לתסמינים של הפרעות קשב וריכוז וויסות עצמי של התנהגות מבוסס בין היתר, על תפקוד יעיל של פונקציות מוחיות, הלא הן "הפונקציות הניהוליות". מצב שבו התפקוד של הפונקציות הניהוליות/ ביצועיות ליקוי יבוא לידי ביטוי ב"פונקציות קוגניטיביות לקויות" בשלבי הקלט, העיבוד, או הפלט.

תפקודם של ילדים עם הפרעת קשב וריכוז מתאפיין בקושי לראות את התמונה השלמה, במושגי זמן ומקום לקויים, בקושי בתכנון, בתזמון, בחוסר ארגון פיסי, מוטורי ו/או שפתי (הבעה), בקושי להתייחס ליותר מגירוי אחד בו זמנית, בקשיים במילוי מטלות, או הימנעות מביצוען, בפתרון לקוי של בעיות, בעבודה לקראת יעד ובקושי לדחות הנאה מיידית לטובת רווח עתידי. בנוסף על כך לילדים עם הפרעות קשב יהיו קשיים להתמודד עם שליטה מוטורית וכך גם יגבר התסכול והערך העצמי. לפיכך, אנו עדים במקרים רבים אצל בעלי הפרעות הקשב וריכוז בתפקוד חברתי לא תקין הגורם גם לפגיעה רגשית ודימוי העצמי נמוך.

ילדים ונוער בעלי הפרעות קשב וריכוז שלכאורה "הולכים מחוץ לתלם", חווים רצף של כישלונות, כאשר מאמצי ההשתלבות והעשייה שלהם לא מצליחים. חוסר ההצלחה גורם לתסכול ולתחושת כעס שבאה לעיתים לידי ביטוי גם בהתפרצויות זעם, תחושת ייאוש ואף בדידות. כל אלו פוגעים בתחושת הערך העצמי, שהיא כה בסיסית בבניית הדימוי העצמי והאמון ביכולת של עצמו להצליח. בנוסף על כך, בשל הפרעות קשב וריכוז והקשיים שבאים עמם, מתפתחת פגיעה במוטיבציה להמשיך לנסות להשתלב ולפעול לקראת הצלחה, שנראית כמושא רחוק, בלתי מושג ולא מוחשי.

הקשיים ההתנהגותיים אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז הופכים להיות פועל יוצא של הדינאמיקה הנוצרת בין המאפיינים הנוירולוגיים, הרגשיים והקוגניטיביים של הילד, והאינטראקציה של מכלול זה עם דרישות הסביבה.
לפעמים הסביבה נוטה לפרש הפרעות קשב וריכוז ככשל חינוכי, או חולשה אישית ולפתח עוינות ודחייה.

הפרעות קשב וריכוז - פתרון במקש אחד, הייתכן?

לפני הכל, חשוב מאד שההורים ויתר הסמכויות, יבינו שלא מדובר בכשל חינוכי, או חולשה אישית של הילד אלא בתסמונת של הפרעות קשב וריכוז

. לאחרונה, נחשפו הן מכונים ללקויי למידה, מוסדות ובתי ספר והן אלפי תלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז, לתוכנת המחשב SharperBrain, המבוססת על "אימון מוחי". תוכנה זו היא המילה האחרונה בטכנולוגיה הנוירו-קוגניטיבית. המשתמשים גילו להפתעתם שהאימון העלה את יכולת הקשב והריכוז, התפקוד היומיומי ובעיקר הלימודי השתפר וכך גם ההתנהגות.

ביצוע המשימות בתוכנה, קשורות לתפקודים קוגניטיביים כלליים: הבנת המשימות, זיכרון לטווח הקצר, עיבוד פיסות מידע בסדר רציף, בקרת קשב, ועוד. המפתיע הוא שכל המשימות נעשות באמצעות שימוש במקש אחד בלבד!

פעילות זו מתאימה לילדים החל מגיל שש ועד תיכונסטיים וסטודנטים. רבים מההורים לילדים שגם להם הסתבר יש הפרעות קשב וריכוז מנצלים את התוכנה גם לעצמם.

משתמשים שמקפידים על אימון סדיר, חווים תוך זמן קצר הצלחות שמאד מעודדות, תומכות בהם, ומשפרות את הדימוי והמשמעת העצמית. סטודנטים מעידים על עצמם שבזמן הלימודים ולפני בחינות, האימון עזר להם משמעותית. גם העוסקים בספורט תחרותי וכל מי שחש שיכולת הריכוז והזיכרון נחלשים אצלו - יימצא מענה מדויק למצבו.

 

כל הזכויות שמורות לקשב, ריכוז וזיכרון - יישומים מתקדמים

"קשב, ריכוז וזיכרון" הוקמה בשנת 2004 והינה המפיצה הבלעדית בישראל של תוכנות מחשב נוירו-קוגניטיביות אשר פותחו על מנת לסייע לבעלי הפרעות קשב וריכוז שלא ע"י תרופות. הפתרון היעיל והמוכח שלנו מיועד לטיפול בבעיות נוירו-קוגניטיביות כגון: הפרעות קשב וריכוז ADD/ADHD, ליקויי למידה, בעיות בזיכרון ובעיות קוגניטיביות כלליות. "קשב, ריכוז וזיכרון" עובדת בשיתוף פעולה עם מטפלים, מוסדות ומכונים טיפוליים בתחום הפרעות קשב וזיכרון.